Thursday, 9 October 2014

Boy's Jacket

English below - Italiano sotto

För tre år sen föddes lillkillen och storasyster hade precis börjat dagis och då hade jag tid att sy. I alla fall litegrann och då kom denna jackan till. Han föddes i oktober och jag tänkte att om jag ska sy en jacka borde jag göra den till nästa säsong så jag valde storlek 86. För säkerhets skull gjorde jag ärmmuddarna längre än de var i mönstret. Då visste jag inte att Ottobres mönster är myyycket stora och det visade sig att den passade storasyster då och att den fortfarande passar treåringen om han inte har en tjocktröja under. Jag lyckades inte alls sy halssprundet enligt Otobres beskrivning och det blev rätt fult faktiskt  men eftersom jag redan klippt till bitarna kunde jag inte göra mycket åt det, om jag ska sy något liknande en annan gång ska jag göra som det står i min gamla sybok istället.

Ytteryget är något slags mjukt, tunnt och ganska glest jeanstyg jag köpte på ikea för en massa år sen, fodret är ett tyg jag hittade hos min svärmor och mudden är en gammal tröja. Skomakaren som satte dit tryckknapparna tyckte INTE att knapparna skulle vara i en så blå färg men jag tycker det är snyggt att de sticker ut lite. Och förresten, knapparna kostade mer än hela resten av jackan. Bilderna är från våren 2011 och våren 2013.

Sedan några veckor går båda på dagis och nu ska här sys så det står härliga till!! :)


 







The pattern for this jacket is from the Finnish magazine Ottobre and since it's quite large it still fits my 3-year-old. It's in a soft and light jeans fabric from IKEA lined with a patterned cotton fabric and the borders are an old t-shirt. The pictures were taken in the springs of 2011 and 2013.

Questa giaccha ho trovato nella rivista finlandese Ottobre. Ho allungato il bordo elastico del braccio e infatti il mio bimbo di 3 anni la porta ancora adesso. La stoffa e un jeans sottile e morbido che ho preso all'IKEA tanti anni fa ed internamente di una stoffa vecchia che avevo già. Per il bordo elastico ho usato una vecchia t-shirt e i bottoni automatici ho fatto metter dal calzolaio (costavano più del resto della giaccha!) Le foto sono scattate le primavere di 2011 e 2013. 

No comments:

Blog Widget by LinkWithin