Tuesday, 18 January 2011

Quilts quilts quilts

Läste häromdan i en för mig ny, och för övrigt MYCKET trevlig blogg, Fröken Textil som skriver "Är egentligen inget fans av lapptäcken, tror jag sett för många i min mening fula alster sydda av färdiga lappsatser utan själ och hjärta. Ett lapptäcke skall enligt mig vara gjort av småbitar vilka blivit över vid annat skapande." Kunde inte sagt det bättre själv! Och det är inte för att jag inte är kapabel att göra raka, fina, välsydda, geometriskt perfekta lapptäcken (nej, faktiskt inte!) utan för att det är att hitta tygerna och de rätta kombinationerna som är det fina med lapptäcken.

Dessa är bebistäcken (med fleecebaksida) och då blir det ju min tygsamling som får styra valet. En annan dag ska jag visa er mitt finaste lapptäcke so far. En riktig memory blanket där många av tygerna och lapparna speglar den person jag sydde det till.

Det är onekligen lite roligare att välja tyger i flickiga färger men jag är rätt nöjd med de två pojktäckena också. Ett av dem har fått ett personligt broderi också. Rutorna är ca 10x10cm.

Some baby quilts I've made from fabrics I had at home and that's how I like them to be. Not perfect in any way but usable and with the right fabrics in the right place! I'll show you my nicest one another day, a real memory blanket.

5 comments:

Erika said...

Åååå, vad roligt att du är tillbaka! Jättefina täcken! Jag har pratat återbruk i skolan och försöker få eleverna att skapa någonting personligt... men hur svårt ska det vara? Jag föreslår lapptäcken men ingen nappar. Kanske kommer de att sy personliga lapptäcken när de om 10 år blir föräldrar!

Fröken textil said...

Gillar rutorna med fåglarna de får så bra uppsyn inramade! Kul också att du uppskattar mitt sätt att se på lappteknik.

Helena said...

Jättefina lapptäcken! Och kul att se att du är tillbaks.

Maria said...

Håller med! Jag gillar inte lapptäcken som är sydda av en bunt välmatchande nyköpta tyger - det blir ingen själ i det. Det får gärna vara lite snett och vint också, så att det bli levande.
De du sytt är mycket fina. Och broderiet blir pricken över I.

LADY JEN said...

Hej! Vad roligt att du hittat till min blogg, och tack för komplimangen om den. Roligt att hitta till dig, kommer absolut titta in här igen! Riktigt fina lapptäcken!

Blog Widget by LinkWithin