Wednesday, 18 November 2009

An advantage with living in Italy


Det här blev dagens lunch för mig. Det kanske inte ser mycket ut för världen, i alla fall för någon som inte har ätit riktig italiensk mat, och då menar jag italienska råvaror! Låt mig förklara: 

1. Mozzarellan är inte en plastförpackad klump köpt på en stormarknad, nej det är en buffelmozzarella gjord för hand några timmar innan den hamnade på min tallrik. Smaken är gräddig, konsistensen fast och den har nästan som ett skal utanpå. När man sätter gaffeln i den (ja, här äter man ofta med bara gaffel)  rinner det ut buffelmjölk över halva tallriken.

2. Skinkan på tallriken heter inte parmaskinka. Lufttorkad skinka i Sverige brukar kallas parmaskinka men i Italien är det generella namnet "prosciutto crudo" som betyder "rå skinka". Den här heter San Martino och är skärs liksom prosciutto di parma i lövtunna skivor som faktiskt är så mjuka att de smälter i munnen!  

3. "Brödet" kallas "frise" och kommer såvitt jag vet från södra Italien. Det är ett donut-format bröd som skärs itu och torkas så att det blir som skorpor och när man ska äta det måste man blöta upp det lite i vatten. Dessa är bageribakta och förstås inte så goda som de min mans moster gör i sin utomhusugn på landet... Sedan gnor man in det med en delad coctailtomat (jag brukar gno in dem med lite vitlök också...) och häller på olivolja. Smaken på tomaterna är givetvis en helt annan än de man hittar på en svensk stormarknad (tänk sommarens saftigaste egenodlade så kommer i nära...) och oljan kommer från en farbror här i närheten som bara producerar några hundra flaskor för eget och vänners bruk. 

For you Italians who are reading: This was today's lunch for me. I've just described to Swedish readers how good it was but I know that you know just how wonderful it tasted! The food is truly an advantage of living here!!

3 comments:

Veronica said...

Vilken fin beskrivning! Nu blev jag riktigt hungrig :)

Tant Ulrika said...

Ny dundertävling hos Tant:

http://uj76.blogspot.com/2009/11/tant-lottar-ut-tva-st-presentkort.html

..där TVÅ st presentkort från en finfin barnbutik ligger i potten! Kika gärna in o delta i den med =)

Kaspara said...

Hei Rebecka!
Takk for små hilsener!
Aller først ; så skjønn Lillan er!
Så punkt to; jeg bytter gjerne lunsj med deg i dag. Synes maten din så riktig god ut.
Da får du Wasa knekkbrød med magerost og paprika i retur,hi,hi!
Ha en skjønn helg!
Klem fra Kaspara

Blog Widget by LinkWithin