Friday, 19 June 2009

Happy Midsummer


Lillan är klädd i en klänning jag sytt av en gammal t-shirt. Mönstret hittade jag på lite efterhand.


Glad midsommar till alla som firat det! Ikväll firar vi med några svenska vänner i deras trädgård ute på landet och eftersom IKEA har öppnat 20 min härifrån har vi traditionsenlig meny. Gräddfil (smetana) köper jag från den lilla ukrainska butiken på min gata och jag hittade jordgubbar från norra italien för här är säsongen över. Här är receptet på världens godaste jordgubbspaj/tårta: (fotot är taget innan jag hällde på glacen)

6 pers.


pajdeg till botten (eller köp färdig så går det supersnabbt att göra tårtan!)

3,75dl mjöl

en nypa salt

1 litet ägg

2msk vatten eller mjölk

100 mjukt smör


Mascarponekräm.

225g mascarpone

1 ½dl naturell yoghurt

1 ½dl lättvispad vispgrädde

ca 3msk florsocker

1 vaniljstång


Ovanpå:

500g jordgubbar, sköljda och rensade

4msk jordgubbssylt

1msk vatten


Pajbotten: smula ner smöret i mjölet och saltet, vispa ut ägget i vätskan och blanda allt. Plasta in och lägg i kylen i 20-30min. Kavla ut degen och tryck ut den i en pajform ca 25 cm i diameter. Låt överflödig deg hänga ut. Pricka degen med en gaffel och ställ i kylskåpet 30 min. Lägg på bakplåtspapper och kikärtor eller ärtor så att degen inte faller ihop. Grädda i 40-45 min. Ta bort bakplåtspapper och ärtor efter 35 min. tag ut och låt kallna.


Blanda mascarpone och yoghurt med florsockret. Skrapa ner vaniljkornen i krämen. Vispa och blanda i mer socker om det behövs. Häll neri degbottnen och lägg jordgubbarna snyggt ovanpå (t.ex. med ”spetsen” uppåt).


Värm sylten och vattnet (sila eventuellt) och häll ovanpå så att jordgubbarna blir glaserade.


4 comments:

Maria said...

Vilken midsommarfin flicka med härlig klänning. S å smart att sy om en t-shirt och få så bra resultat!

Nikita said...

Tänkte tipsa om en ny tävling i min blogg
Vinn ett presentkort hos Kiddoz värt 500:-
(leksaker, barninredning, doppresenter,hoppko,
barnvagnsskyltar, personliga tavlor mm)
Tävlingen hittar du här:
http://nikital.blogg.se/2009/june/vinn-ett-presentkort-vart-500-hos-kiddoz.html

pa, vilken fin klänning supersöt!!

Agnes said...

Två tävlingar hos mig!

http://agneslauedberg.blogspot.com/2009/06/tavling-dreggellappar-fran-kidsbutik.html

http://agneslauedberg.blogspot.com/2009/06/tavling-vinn-valfri-vaggtext-fran.html

Delta gärna ♥

Carolina said...

Tävlingen om Namnnappar är nu avslutad och vinnarna är presenterade på min blogg - kika in om det blev du?! Passa även på att delta i de andra tävlingarna jag har på bloggen, fortfarande stor vinstchans! Ha en fortsatt trevlig kväll. Kram Carolina

Blog Widget by LinkWithin