Monday, 1 June 2009

Christening dress


Förra söndagen döptes lillan och såklart hade hon på sig dopklänningen som vi alla på mammas sida är döpta i. Klänningen är från 40-talet och min mammas generation är de första som använt den och med min lilla är vi inne på tredje generationen.

Last Sunday we christened our baby girl and of course she wore the dress that all of us in my mother's family have been christened in. The dress is from the 40's and my mum's generation is the first to use it and my baby is the first of the third.


I Sverige (Skandinavien) är traditionen att använda långa dopklänningar.

In Sweden (Scandinavia?) we traditionally use very long christening dresses.


Min mormor har broderat på alla namn och datum och nu ska jag brodera dit lillans namn också.

My grandmother has embroidered all the names and now I'll add my baby's name too.


Klänningen har en underklänning i rosa/aprikos och en i blått för pojkarna.

The dress ha an under gown in pink/apricot for the girls and one in blue for the boys.

5 comments:

Anna said...

Oh vilken fin klänning och vilken fin tradition. Vi ska alldeles snart döpa våra tvillingflickor och min mamma ska sy två klänningar, jag ska be henne brodera på namnen! Och lillan är en supersöting.

Kramar

Anna

z. said...

che bello e romantico!!maria è stra-bella appena torno da annecy(spero con un lavoro)verrò a conoscere la piccola EU!

z. said...

che bello e romantico!!maria è stra-bella appena torno da annecy(spero con un lavoro)verrò a conoscere la piccola EU!

Mamma P said...

ljuvlig

Fröken Skicklig said...

Vilken underbar dopklänning! Och så trevligt att ni alla på din mammas sida är döpta i den...

Soliga hälsningar från Skåne,

Juliane

Blog Widget by LinkWithin