Tuesday, 19 May 2009

For an Italian baby

En italiensk väninna klagade häromdan på hur svårt det var att hitta snygga bebiskläder här. Alla har likadana kläder, de kan vara ganska opraktiska (massa knappar på ryggen tex.), de är oftast i pastellfärger och de är relativt dyra. Hon sa också att hon inte hade någon vår/sommarmössa till sin flicka så... jag sydde detta typiskt svenska set till hennes 2-månading:

An italian friend of mine complained the other day about how tough it was to find nice baby clothes here. The clothes all look the same, sometimes they're not very practical (a lot of buttons on the back for example), they're all in light colours and they're pretty expensive. She also said that she didn't have anything to put on her baby's head now that spring/summer has arrived so... I made her these for her baby girl, 2 months old:


En klassisk hätta i ett tyg jag köpte på marknaden här men det ser ganska skandinaviskt ut tycker jag. Framkanten och fodret är i ett T-shirttyg jag hade hemma och kantbandet är ett vävt bomullsband. Eget mönster.

A baby cap in a fabric I bought at the local market but it looks a little scandinavian, doesn't it? It's lined with a T'shirt fabric I had at home and a cotton ribbon. The pattern is my own.


En praktisk dregelscarf (har aldrig sett någon sådan här) i samma tyg och fleece på baksidan. Jag ritade av en svensk dregelscarf min mamma köpt i Sverige och fixade till den med hjälp av detta mönster.

A practical scarf in the same fabric and the back in fleece so It's soft against the baby's skin. I drew the pattern partly from a scarf my mum bought in Sweden and partly using this "pattern".

5 comments:

Tant Ulrika said...

Vilka fina ting =)

Ny tävling hos mig oxå..Kika gärna in!

Ha en underbar dag! Kram

Manka said...

They are very pretty , I like the fabric very much.It's a wonderful gift!

Utlandsmamman said...

Hon har ju helt rätt din väninna. Bebiskläderna är verkligen urtråkiga här. Tur att hon har dig till vän :)

Elin (Edvinsmamma) said...

Tänkte tipsa om att jag startat igång en ny tävling http://edvinsmamma.blogg.se/2009/may/tavla-om-en-valfri-t-shirt-fran-rockefella.html :)

Kristin said...

du gör så fina saker! Ta med lite italienska mammor på shoppingtur till Sverige så kan de handla lite schyssta kläder :) Jag kan vara guide, ha ha...

Blog Widget by LinkWithin