Monday, 15 December 2008

Hearts and marmalade


This weekend we went to Pisa to visit my bonus sisters (my husband's sisters that I'm claiming as mine because I don't have any of my own...) and since we're going to Sweden for the holidays we celebrated a tiny, non-traditional Christmas together. Among some other things I had crafted these gifts. The hearts have a lavender scent and are made from scrap fabrics and hand made lace. I've actually made the cover for the notebook myself (I'm so not a scrapbooking person!) and the pens got a little pimped too to match.

The marmalade is a great and very simle recipy from the Swedish TV show "Leilas Jul" - marmalade with raspberries and chocolate. You Swedes will find it here and here's my Italian translation: (if anyone would like it in English, please let me know!)

Ecco la ricetta in italiano, scuasate se ci sono errori gramaticali o di spelling ma le misure sono sicuramente giuste! :)

Marmelata di lamponi e cioccolato

Ingredienti per un vasetto (barattolo in vetro):

1 busta di bacche surgelate (lamponi, fragole, frutti di bosco o altri) - 300g
500 ml di zucchero integrale (preferibilmente biologico)
100 g di cioccolato fondente di buona qualità, 70%

1. Fate sciogliere lo zucchero e le bacche (ancora surgelate) in una pentola
2. Fate cuocere a basso fuocho per 15 min. mescolando ogni tanto.
3. Spegnete la fiamma e aggiungete il cioccolato in pezzi. Mescolate finche sia completamente sciolta.
4. Fate rafreddare un po' e riempite il vasetto ben pulito.

Semplice, vero? É buonissima vi assicuro!
Buon appetito! :)




12 comments:

Veronica Tingvall said...

Vad mycket fint du gör. Marmeladen låter hur god som helst och lavenderdoft är nästan min favorit doft.

Hoppas du mår bra
/Veronica

Claudia, Paola e Livia said...

mmmh! la marmellata promette bene and your works are very cute! Brava Rebecka! Hugs, Claudia

Adoridarling said...

Vilken lyxmarmelad, den måste jag prova. Söta hjärtan, även de i förra inlägget!!

Marie//Tekla Maräng said...

vilka söta hjärtan på spets du har i förra inlägget. Marmeladen låter god.
Ha det gott Marie

LillaFlisan said...

Oj så mycket fint du gör!!!!

Hjärtana (heter det så?) på spetsen är underbar, vilken härlig idé!!

Kram

Flisan

Stefan said...

Jag såg att du deltog i tävlingen om en systemkamera nyligen och tänkte därför tipsa dig om att jag själv delar ut en Nikon D60 nu, till ett värde av 5000 kronor. Det enda man måste göra är att länka till mig.

Länk: omdigitalkameror.se/vinn-en-nikon-systemkamera

Tyvärr lyckades jag inte hitta någon kontaktadress, så jag valde att skriva en kommentar om det. Se det som ett personligt meddelande och absolut inget du behöver visa upp för dina besökare.

Karin said...

Vilka fina saker! Marmeladen låter mums - jag älskar Leila bakar! :)

smultrongården said...

Halloj!
Kul att du hittade till mig så jag fann dig. Oj, vad du har lagt ut mycket skojigt!
Vart nånstans i Italien bor du? Vi kikar ju efter nån pytteliten skrubb att köpa som semestervistelse. Har ju just varit i Provence o blivit förälskad där. Men Italien var också på tapeten. Finns säkert massor av fina ställen.
Vad smart att ta sig en bonussyster. Skulle jag också göra om jag kunde för jag har heller ingen.
Lycka till med din egen lilla dotter som kommer!
Hälsn. Eva

ewa-christine said...

Så mycket travligt. Kul att titta in.

Kardemomme said...

Hei Rebecka :)Italiensk er et elegant språk og du er heldig som snakker og skriver det flytende..
Jeg har et par av Leilas kokebøker og denne oppskriften tror jeg at jeg bare MÅ prøve!!! Høres så lekkert ut med sjokolade i marmeladen mmm!!!!
Nydelig hjerter du har sydd..Vedder på at dine svigerinner ble fornøyd med de flotte gavene..Ønsker deg en fortsatt flott førjuls uke der borte i eventyrland ;)
Det ligger et ørlite snev av misunnelse i disse ordene :)
Hilsen Kardemomme :)

Annelie said...

Vill tipsa om min nya tävling! Kika gärna in.

Noa04 said...

Jag missar ju allt bra på TVn, tittar sällan på. Bra gå bort present! Blir så sugen på marmeladen mmmmm, gott!

Blog Widget by LinkWithin