Tuesday, 9 December 2008

Christmas decorations


Yesterday was a national holiday here in Italy and the day when people decorate their homes for Christmas, but the only thing I had time to do was these twig "bouquets". For us Swedes it's very important to decorate with materials from the forest and if you've read my blog before you know that there aren't many forests around here so... I had to make another trip to the nearby park. This time my husband accompanied me and afterwards we both agreed that we had had a real adventure:

1. We both got mud on our shoes
2. We had a small fight about which twigs were dead, sick or nice looking
3. We found a druguser's hideout
4. Since we picked the twigs in places a little off the path we could hear 2 persons farting when they walked by and thought nobody was listening.

Well, at least the weather was lovely and we are both very happy with the results! :)

I also have to give credits to my husband who helped me with the spray painting since I'm pregnant ad he thought I shouldn't breathe in the fumes!

My Christmas 2008 hallway decorations. The gorgeous fabric on the wall is called "Himmel och Helvete" (heaven and hell) and is designed by Wanja Djanaieff. The mini baubles and lights are from IKEA and the vase is an antique Höganäs pot.

I gave this small twig bouquet to a friend.

I made these "tomtar" (tomte is the Swedish version of Santa) some years ago using straw, felt and some pearls etc. The red one is my first and the blue I made during a course arranged by "Hemslöjden" in my home town.

This angel was a gift from a group of girls that sang in my school choir many years ago. I've thought about giving it some hair but this is the way they made it so I think it'll have to stay like this :)

19 comments:

Huset mitt i byn said...

Snyggt, och jag gillar din förklaring på av Santa...*hihi*

Kram Pernilla

LillaFlisan said...

Vilket härligt inlägg!

Tuppljusstaken är underbar, jag har äntligen fått en egen efter att ha suktat efter den i åratal!

Kram

Flisan

r e b e c k a said...

Pernilla...: har fått veta att på Sicilien trodde de också på hustomtar som man gjorde i Sverige, tydligen ska det finnas en massa vikingaättlingar där så det kanske förklarar saken.

Flisan: Jag med! Fick den av mina underbara vänner i bröllopspresent och det är en av de finaste sakerna jag har. Jag gillar också symboliken! (såg nyss att du har bloggat om den, här om någon annan vill läsa http://lillaflisans.blogspot.com/2008/10/ett-kort-inlgg-idag-denna-fina.html )

Englagård said...

Hej Rebecka, så härligt det verkar att bo i Italien nu, ni har det väl inte så kallt. Här är det -23 grader, garanterat myggfritt alltså:)

Jag gillar din ängel, den är så söt som den är utan hår och allt.

Hoppas att du får tur in min utlottning
kram Karina

Gulligan said...

Fint!! Gillar din ängel!!

Jill i Fyra Rum och Kök said...

Vad fint det blev. Gillar verkligen det målade riset och dekorationerna i det. Ser härligt ut!

Roligt litet äventyr ni hade!

Hoppas du har en fin onsdag. Och tack för att du ville vara med i min utlottning. Det kommer alldeles säker fler tillfället i framtiden... :-)

Marie//Tekla Maräng said...

Hej
Vad kul att du var med i min utlottning så att jag hittade hit.
Ha det gott Marie

Paola said...

Ciao Rebecka! che meraviglia il tuo blog! Grazie per avermi segnalato l'errore della mia "Wishing list"!... se vuoi scaricarla, ora ho corretto tutto! Un abbraccio

Jenny said...

Vilket äventyr! :)

Anna said...

Så fint det blev!

Naíma´s said...

Så fint!!!Länkar till dig,gillar din blogg och det du gör.

Cecilia said...

Så fint! Jag önska att vi också hade en ledig dag till att juldekorera! Jag e gärna ledig från jobbet för att göra fint hemma:-)

Rosa Hemmet said...

Tjoppla! Å herre vad du är duktig på att skriva på english, jag förstår ju knappt allt ;) Snyggt det blev med julriset, en fin idé att spraya dem. En omtänksam man du har! Gillar ängeln, har en ganska liknande:) Ha det fint

Malin/Vita hjärtan said...

Hej!
Jättemysigt, snäll man du har också!
Lycka till i mina tävlingar.
Hoppas du har en bra dag!
Kram Malin

Claudia, Paola e Livia said...

Ciao Rebecka, grazie per la tua sempre gradita visita! Complimenti per le tue decorazioni...si vede che hai spirito nordico e, non a caso, sono una Ikea fan! Un bacione e a presto, Claudia

Maria said...

Känns som "svenskt" julpynt på byrån. Gillar de där stråäglarna med broderade kläder mycket. Älskar sådant där broderat på ulltyg, så vackert!

Alessia said...

Bellissime nella loro semplicità le tue decorazioni! Mi piace moltissimo lo stile nordico, la semplicità e la funzionalità, il décor ispirato alla natura e mi piace moltissimo anche il tuo blog e le cose che crei! Grazie per l'ispirazione!

Mynta said...

Hej Rebecka!
Jag måste ju bara få säga att jag fullkomligt ääälskar ditt arrangemang på er gråa byrå!!
Allt tillsammans OCH varje del för sig! Smidesljusstaken - Åååhh!! Dina uuunderbart fina halmtomtar med broderat ylletyg - Aaahh!!
Wanjas fantastiska tyg bakom - Iiihh!! Kan du inte liksom faxa över hela baletten till mig?? =)
...så kan jag prova att faxa över ett pepparkakshus till dig... =)

Tyra said...

All your Christmas touches look so cosy.

Blog Widget by LinkWithin